АНЖЕЛА МИСОНИ: “ИСКАМ РАБОТАТА ДА Е В ХАРМОНИЯ С ЛЮБОВНИЯ ЖИВОТ И ПРИЯТЕЛИТЕ МИ!”

АНЖЕЛА МИСОНИ: “ИСКАМ РАБОТАТА ДА Е В ХАРМОНИЯ С ЛЮБОВНИЯ ЖИВОТ И ПРИЯТЕЛИТЕ МИ!”

 

Проф. Любомир Стойков

Розита МисониИталианската модна къща “Мисони” е създадена в градчето Галарате (провинция Варезе) през 1953 година от Отавио и Розита Мисони. В началото семейство Мисони продава плетива, произведени от различни модни дизайнери. Първата си колекция за магазините “Ринашенте” предлага през 1954 година. Като собствена марка “Мисони” е лансирана през 1958 година. Постепенно тя се утвърждава като висококачествен производител на пуловери, жилетки, сака, костюми, рокли, шалове и др. За новаторство през 1973 г. получава първата си американска награда “Ниймън Маркъс”. Първите си ревюта в Париж и в Ню Йорк прави съответно през 1967 и 1968 години. Наградата за дреха на годината от Музея на модата в Бат (1974). Класирана сред десетте най-добри дизайнерски марки от списание “Вог” (1975). През 1976 година открива първите си бутици в Милано и в Ню Йорк. Пуска в продажба собствени парфюми (1981) и мъжки и спортни линии (1985). През 1997 година главен дизайнер на модната къща става дъщерята на Отавио и Розита – Анжела Мисони. Лансира се нова линия облекла за жени и за мъже “М Мисони” (1998). Розита и Отавио Мисони получават почетна докторска степен на лондонския колеж “Сентръл Сейнт Мартинс” (1999). Ретроспективно модно ревю в Кайро (2004). През 2005 година “Есте Лаудер” заедно с “Мисони” лицензират общ парфюм “Мисони”. Сключен е договор между “Мисони” и “Group CWF” за дизайн, изработка и разпространение на детската линия на марката (2006).

Модна къща “Мисони”Модна къща “Мисони”Модна къща “Мисони”

Модна къща “Мисони” не е празен мит за бърз и сигурен успех в модния бизнес, нито е изкуствено наложена от медиите модна емблема! Половинвековнивят успех на “Мисони” е резултат на перфектно развиван семеен бизнес, творческа находчивост, дизайнерска евристичност и нюх, остър нюх за пазарните ситуации и пазарните ниши. Какво е историята на легендарната модна централа? Благодарение на какво плетените пуловери с нейното име днес се показват като скъпи експонати в прочути музеи? Наистина ли трикотажът е сред най-добрите постижения на световната мода? Кои са най-важните инструменти за успеха на “Мисони”?...

Модна къща “Мисони”Модна къща “Мисони”Модна къща “Мисони”

ОТАВИО И РОЗИТА МИСОНИ
Животът на Отавио (Тай) и Розита Мисони е пример за щастливо съвпадение на професионалните и семейните интереси, голяма любов и много късмет. Преди да съединят съдбите си и двамата имат сравнително добра бизнес база. Отавио – активен спортист на младини - започва по-късно да се занимава с производството на спортни дрехи и по-специално – на вълнени анцузи. С негови анцузи участват италианските олимпийци в игрите от 1948 година. Тогава в начинанието участва и един приятел на Тай. Любопитен е произходът на Отавио Мисони. Аристократичното му потекло (дете на графиня) и авантюристичното начало (син на капитан от флота) трасират пътя му на смел, предприемчив и заедно с това – стилен и държащ на високата култура, бизнесмен и моден създател. Бъдещата му съпруга Розита (по баща Джелмини) пък има амбиции във филологията и лингвистиката (страстта й са чуждите езици) и оставено по наследство предприятие за изработка на шалове и спални принадлежности. Двамата се женят през 1953 година в неголямото италианско градче Галарате. Голямата им заслуга е, че срещайки се емоционално и професионално, те разбират неоползотворените възможности, които предлагат плетивата. Подобно на Коко Шанел, Лучано Бенетон, Соня Рикел и др., Мисони осъзнават големите перспективи пред трикотажната индустрия, в т.ч. и по отношение на естетиката на дизайна, елегантността и представителността на този тип дрехи. Двамата съпрузи решават да разнообразят жанра като експериментират с цветовете, формите, десените и откриват магията на колористичния зиг-заг в плетивата. Вдъхновението им идва от етническите облекла в Индия, Латинска Америка, Африка и др., както и от модерните разновидности и течения в съвременното изкуство като например ар деко, оп-арт и др. Тъкмо упоритостта и тяхното либерално отношение към древните култури им помагат във формирането на стил, който мигом се превръща в разпознаваем знак за качество и елегантност. Тай и Розита Мисони налагат нова мода в трикотажното облекло – не само хоризонталните, но и вертикалните, и диагоналните цветови райета, лансирани мощно от тях показват необикновените ресурси на плетивото. Но “Мисони” проявява смелост не само в конструкцията и в десенатурата, но и в начините на презентиране на новите колекции. Мнозина още си спомнят яростния скандал, който избухва след едно неочаквано постановъчно решение на Розита Мисони. Годината е 1967, мястото – “Палацо пити” във Флоренция, а поводът – премиерата висша мода на “Мисони”. Колекцията изненадва всички с огромните си дози сексапил и еротика, защото малко преди манекените да се появят на сцената Розита Мисони решава те да останат без бельо (по време на репетиция тя е забелязала, че при осветяване с прожекторите то не стои добре ). Организаторите са разгневени от това “своеволие” и неприличната “драстична голота”. В резултат през следващата година “Мисони” отсъства от дефилетата във Флоренция (или по-скоро не са поканени да присъстват), но затова пък вече си е извоювала славата на марка, която е оригинална и неподвластна на консервативните правила.

Модна къща “Мисони”Модна къща “Мисони”Модна къща “Мисони”

Своят усет за гигантския потенциал на трикотажа, за многообразието от форми и цветове и за безспорните му предимства като удобство, функционалност и универсалност двамата основатели на фирмата предават и на трите си деца – дъщерята Анжела и синовете Виторио и Лука. По-късно те – всеки по своему, ще доразвият родителската си находчивост и даровитост. Анжела, след като успешно разработва собствена линия, ще поеме творческото управление на къщата в края на 90-те години, Виторио – управлението на пазара, пазарните отношения, разкриването на нови бутици и въобще разширяването на магазинната мрежа, а Лука – дизайна на мъжкото облекло и развитието на интериорния текстилен дизайн. Тай и Розита Мисони възпитават своите деца не само в дух на трудолюбие, упоритост, но и на реализъм, учейки ги да стъпват здраво по земята. Свидетелство след години е мисълта на Анжела Мисони, която казва, че най-добрият урок на баща й са думите му:”Защо трябва да печелиш повече пари, ако няма кога да ги похарчиш?”...

Благодарение на семейната и родовата инициативност се възвръща интересът не само на Италия, но и на целия свят към трикотажното облекло – плетените манта, панталони, пуловери и жилетки. Припомняме, че плетивата са придобили веднъж широка популярност през 20-те години на ХХ век, но интересът към тях силно е отслабнал през последвалите десетилетия и особено през втората световна война. На семейство Мисони се приписват много заслуги, но една от най-важната е, че благодарение и на тях италианската мода стъпва уверено на световната сцена, а Милано още по-категорично афишира амбициите си за планетарна столица на модата. През годините “Мисони” придобива популярност и на къща, която изработва чудесни сценични костюми (например за миланската “Ла скала”), както и облекла за шоу-програми, концерти и хореографски спектакли.

Модна къща “Мисони”Модна къща “Мисони”Модна къща “Мисони”

КАК ТРИКОТАЖЪТ СТАНА ИЗКУСТВО?
В творчеството на всеки дизайнер неизбежно възникват дилемите естетика – бизнес и изкуство – комерсиалност. Сред най-високи признания за Отавио и Розита Мисони са думите, че благодарение на тях плетивата от най-обикновени дрехи са се превърнали в картини, в ярки произведения на изкуството. Тази и подобни оценки принадлежат на някои от най-значимите познавачи на стила като Даяна Врийланд, Ричард Мартин, Елза Кленч, Бернадин Морис, Сузи Менкес и редица други куратори, критици и журналисти. Несъмнен принос към световната слава на “Мисони” има главната редакторка на американския “Вог” по онова време Даяна Врийланд, която ги взема под свое покровителство и ги лансира пред читатели, клиенти и делови партньори. Нейни са емблематичните думи, произнесени по време на срещата й с Отавио и Розита в Римския гранд хотел през 1969 година:”Кой казва, че съществуват само цветове? Има и нюанси!”, визирайки необикновеното цветово богатство, оттенъците и разнообразието в произведенията на “Мисони”. Десет години по-късно в “Ню Йорк таймс” е публикувана възторжената статия на Бернадин Морис със заглавие “Роклите на Мисони: за късмет при откриването на модните ревю-спектакли в Милано”. В нея тя развива тезата си, че модната къща превръща обикновените плетива в произведения на изкуството. Ето какво гласи финалът на тази значима статия:”С право публиката стана на крака в чест на “Мисони”. Те превърнаха един индустриален град в модно средища. Когато преди няколко години решиха да представят колекцията си в Милано, за център на модата се смятаха Флоренция или Рим. Днес обаче купувачите от Австрия до Япония определят Милано за европейската Мекка на модата, която заема второ място непосредствено след Париж”. Десетки години след излизането на тази статия сме свидетели, че стилът на “Мисони” продължава да завладява и въздейства позитивно, защото подобно на изкуството развихря въображението със своята образност, цветистост и оригиналност. Техните дрехи носят радост, предизвикват емоции и доставят истинска наслада не само на тялото, но и на духа.

Модна къща “Мисони”Модна къща “Мисони”Модна къща “Мисони”

Календарът на успехите на прочутата модна къща е препълнен с бляскави събития, чествания и знаци на най-високо признание от световни колежи и музеи, неправителствени организации и професионални сдружения. Една от паметните години е 2003-а, когато се отбелязват най-тържествено петдесетте години от началото на бизнеса на “Мисони”. Самата модна къща по достойнство отбелязва юбилея като представя на публиката ретроспективна колекция с повече от 100 облекла, концептуално селектирани през целия им период на развитие по метода на единството между традицията, историческата приемственост и модерната иновативност. Същата година в авторитетния вестник “Интернешънъл Хералд Трибюн” Сузи Менкес отбелязва:”Обичаните “Мисони” са идеал за италианската мода: едно голямо семейство в ръцете на магьосник”! По време на Миланската седмица на модата Отавио и Розита Мисони получават една от най-скъпите си награди – златен приз в знак на признание, приятелство и обич от хората на Милано, връчен им от ръководството на общината в италианския град. Модната къща е призната не само в сферата на дизайна, но и на мебелния текстил. Нейната фабрика за мебели и интериорен декор е носител на наградата за най-добър текстилен дизайн на британското списание “Ел Декорейшън” (2003).

Модна къща “Мисони”Модна къща “Мисони”Колекция „Мисони”, есен-зима 2008-2009

СВЕЖА И ЕСТЕСТВЕНА ЕЛЕГАНТНОСТ
Оглавяването на модната къща от единствената дъщеря в семейството Анжела Мисони през 1997 година става закономерно и логично. До тогава тя също е работела за фамилната къща и е била дясната ръка на Розита Мисони. Но сега й се предоставя възможност да наложи в целия фамилен моден бизнес своето разбиране за красота, практичност и елегантност. Гаранция за творческия и финансов успех на фирмата е приемствеността и новаторството, които са ключовете към успеха на Анжела Мисони. От една страна тя запазва характерните за марката зигзагообразни шарки, впечатляващите райета и ефектен пачуърк, но от друга съумява да внесе свежи нотки в трикотажа и още по-смело да радикализира кройката и силуета. Както отбелязват и експертите, тя съхранява присъствието на древногръцките мотиви, на цветовете, които са така типични за класическата италианска мозайка, но заедно с това доразвива стила по посока на по-голяма динамика, разнообразие и предизвикателство.

Източници на вдъхновение на дизайнерката стават приказните сюжети, романтичните влияния, картините на Пикасо, сецесионът и ред още други естетски, природни и културни влияния. Анжела е в състояние да се вдъхновява от дребните неща докато пътува, разхожда се по улиците или пък прелиства книга. Импулс за работа тя може да получи от картинната галерия или пък от сценичното представление. Но безспорно най-голямо вдъхновение за нея представляват произведенията на нейните родители, професионалният им архив, както и техният богат, смислен, триумфален живот. Тези и редица още подробности стават ясни в откровено интервю, което тя дава сравнително скоро. На въпроса кой е оказал най-голямо влияние върху кариерата й, тя отговаря:”На първо място моята майка, защото аз съм научила толкова много неща от нея. Но определено съм запазила и личния си почерк в работата”. Дизайнерката е категорична, че най-характерното за дизайна с марката “Мисони” е хармоничното съчетаване на цветовете. Основната й цел е да направи така, че нейните произведения да съдържат чувство за удобство и усещане за свобода. И все пак най-важното в дизайна на “Мисони” е да бъде оригинален и неповторим:”Уникалността е много по-красива от “перфектната” красота”, споделя тя пред журналисти. Анжела държи нейната работа да е в хармония с любовния й живот и със споделеното приятелство и както сама признава – всичко при нея е свързано в едно : страст, любов, живот, деца и професия.

Колекция „Мисони”, есен-зима 2008-2009Част от общата естетика и философия на творчеството й откриваме в нейните обяснения за колекцията й есен-зима 2006-2007. В нея тя набляга на кашмирените пелерини с различни дължини и съветва жените да носят големи и свободни плетени пуловери в комбинация с джинси (дънки) и тишърти. Самата дизайнерка признава, че никога не се разделя със своя универсален голям кашмирен шал. Смесването на обемите и разнообразието от сукмани до блузони през тесни панталони също е включено в едно от последните й послания към публика и купувачи. Попитана как ще обрисува жената, облечена в стил “Мисони”, Анжела без да се колебае заявява:”Това е жената с младежки дух и свежа, естествена елегантност”! В предложенията си за есента и зимата на 2008-2009 „Мисони” продължава да отстоява своята естетика за консервативния шик, наблягайки на тъкани като двулицевия кашмир и фланелените тъкани, туида и кожата. Специални акценти се поставят върху носенето на пончо и на панталони. „Модната къща, призната като върховна в плетивата е запазила минимално блясъка им в огнената, плетена подплата на палтото и в подходящата за него рокля или в мъхестия плетен пуловер, съчетан с майсторски изработени панталони. В момент, когато възможностите на плетивата вдъхновяват младите дизайнери и дебелите плетени пуловери стават водеща тенденция, консервативният шик по някакъв начин приглушава чувството, че Мисони е водещата светлина в сферата на плетивата” – пише Сара Мауър в репортажа си за ревюто на „Мисони” през февруари 2008 година в Милано.

* * *

Облеклата с марката “Мисони” в цял свят са парола за добър вкус, изисканост, усет за съвременна красота и елегантност. Оригиналната технология на създаване на текстила и на самите облекла, прочутите зигзагообразни материи, райетата и изобилието от багри привилегироват модната къща като емблематична марка за оригиналност, модерност и функционалност. Не случайно сред поклонниците на “Мисони” бе гениалният италиански тенор - певецът Лучано Павароти. Не случайно облекла на “Мисони” носят Силвестър Сталоун, Джак Никълсън, Арнолд Шварценегер и др. прочути мъже от големия екран. Не случайно сред верните почитатели на марката са кинозвезди като Анджелина Джоли, Джулия Робъртс, Шарън Стоун, Хали Бери, Миша Бартън, както и актрисата и певицата Манди Мур. Все мъже и жени с изискан вкус и ултимативен критерий за външността си. ”Мисони” наистина е запазен знак за моден успех, за щастлив семеен бизнес и за съдбовно кръстосване между традицията, приемствеността и новаторството.


Колекция „Мисони”, есен-зима 2008-2009В статията са използвани следните източници:
Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003; Fashion dictionary. Baldini Castroldi Dalai editore, Inc., New York, 2006; Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005; De grote Mode-Encyclopedie.Éditions - Nathan. Paris, France,1989; Martin, R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present.Visible Ink Press. Detroit,1997; McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000; Reuters Television News; Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. Konёmann,2000,Cologne; Internet източници : http://www.glam.com/ , http://www.fashionwindows.com/runway_shows/missoni/default.asp и др.


Снимки:

1. Розита Мисони
Фото: © Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. Konёmann,2000,Cologne, p.528
2. “Мисони”, колекция 1971 година
Фото: © McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000, р. 329.
3. Произведение на “Мисони” – 80-те години.
Фото: © De grote Mode-Encyclopedie.Éditions - Nathan. Paris, France,1989, p.148.
4. Ескиз на Антонио за рекламната кампания на “Мисони” през 1983 година
Фото: © Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003, с. 213.
5. “Мисони”, колекция пролет-лято 1993 г.
Фото: © Vogue März 1993 (Germany), p. 181
6. “Мисони”, колекция есен-зима 1996 - 1997 г.
Фото: © Maria Testino / Vogue (USA) October 1996, p. 141
7.- 9. “Мисони” – колекции 1997 – 1998 г.
Фото: © Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. Konёmann,2000,Cologne, p.528
10. Анжела Мисони
Фото: © Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005, p.334
11. Анжела Мисони за “Мисони”
Фото: © Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005, p.335
12. Анжела Мисони за “Мисони”
Фото: © Paul Wetherell / Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005, p.336
13. Анжела Мисони за “Мисони”, есен-зима 2002-2003 г.
Фото: © Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005, p.337
14. и 15. Анжела Мисони за “Мисони”, пролет-лято 2007
Фото: © Photo by Giovanni Pucci / FashionWindows.com,Inc.
16. и 17. Анжела Мисони за “Мисони”, есен-зима 2007-2008
Фото: © Photo by Giovanni Pucci / FashionWindows.com,Inc.
18. Колекция “Мисони”, пролет-лято 2008
Фото: © frillr.com
19. и 20. Колекция „Мисони”, есен-зима 2008-2009
Фото: © Missoni
21. Колекция „Мисони”, есен-зима 2008-2009
Фото: © Missoni


ВИДЕО:
Ревю на „Мисони”, есен-зима 2008-2009 и интервю с Анжела Мисони
MISSONI spring-summer 2008 fashion weeks - MILAN
Eye on Missoni FW08-09
Missoni Marni Mens FW 2008-09 Interview
Missoni M S/S 09




Прочетено: 6671 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 14, Септември 2008

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 13: КАРЛ ЛАГЕРФЕЛД : “ЖЕНАТА Е НАЙ-СЪВЪРШЕНАТА КУКЛА, КОЯТО СЪМ ОБЛИЧАЛ С ВЪЗХИТА И ПРЕКЛОНЕНИЕ”
   БРОЙ 12: АНДРЕ КУРЕЖ ИЛИ ФУТУРИЗМЪТ В МОДАТА
   БРОЙ 11: ДЖУЛИЪН МАКДОНАЛД: “НЯМА ДА МЕ СПРАТ ДА ИЗПОЛЗВАМ КОЖА”
   БРОЙ 10: РОМЕО ДЖИЛИ: РОМАНТИКА И МУЛТИЕТНИЧЕСКИ ШИК
   БРОЙ 9: АЛИКЗАНДЪР МАККУИН: “ЗА ИДЕИТЕ СИ МОГА ДА ЖЕРТВАМ ВСИЧКО...”

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино сребърни бижута Capino





Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски рокли - Nixita - Print on demand clothing