ВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИ

ВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИ

Проф. Любомир Стойков

ВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВиктор Хорстинг и Ролф Сноерен са родени през 1969 година в Южна Холандия. През 1992 година завършват Академията по изкуствата в Арнхем. Първият си успех бележат през 1993 година, когато печелат три награди на фестивала Hyères. Известно време членуват в групата на свободните холандски дизайнери “Le Cri Néerlandais”. Участват в организираните от групата ревюта в Париж. Показват свои произведения с куклени миниатюри и шишенца от парфюми в галерия “Торч” (Амстердам) през 1996 г. През 1998 година дебютират по време на седмицата на висшата мода в Париж. Пускат своя мъжка линия облекло (2003 г.). Парижският музей “Лувърът” организира тяхна изложба по случай десетгодишнината от началото на творческата им кариера. През 2004 година лансират на пазара първия си парфюм “Флауърбомб”. По поръчка на известната шведска верига от магазини “H & M” създават специална младоженска колекция, която през 2006 година е пусната в продажба на достъпни цени.

Безпрецедентният триумф на холандското модно дуо Виктор и Ролф (Виктор Хорстинг и Ролф Сноерен) силно разколеба песимистите относно развитието на модния дизайн като изкуство и концепция. Посрещнати в самото си начало с оглушителното мълчание на медиите и иронично отхвърляни като “не-модни” и “извън модни” творци, днес двамата дизайнери получават куп примамливи предложения, а пресата и телевизията се надпреварват да ги ухажват и ласкаят. Достатъчно е да се вгледаме в “Топ тен” на световната модна библия – “Вог” по повод най-важните модни моменти от ревюто на Виктор и Ролф пролет-лято 2007, за да осмислим необикновения им успех:

ВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИ

1. Музикалното озвучаване на ревюто от канадският изпълнител Руфъс Уайнрайт и неговия 20-членен оркестър;
2.Усещането на публиката, че се намира в разкошна бална зала;
3. Звездният символо, който присъства навсякъде;
4. Атрактивните сатенени обувки с пластмасови токчета;
5. Преливането и миксирането на мъжките и женски компоненти в облеклото;
6. Многоцветните акценти и петна;
7. Смелите и изискани рокли, наподобяващи нарязана хартия;
8. Лъскавите чорапогащи в телесен цвят, украсени с пайети;
9. Наръфаните и смачкани ръбове;
10. Гейзерите от шампанско посред бял ден.

ВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИ

Как успяват двамата модни гении да преобърнат представите за “шик” и “модерно”, “елегантно” и “стилно”? Коя е причината дълбоко некомерсиалното им изкуство да завладее пазара и да реализира зашеметяващи продажби? Защо експертите днес наричат дизайна им “мета мода”, наблягайки на неговата комуникационна същност? Имат ли двамата принос към модната формула на скандала и в какво се състои той? Кой и защо харесва тяхното творчество?...

МНОГО МЕЧТИ И МАЛКО ТЕЛЕВИЗИЯ
Детството и юношеството на Виктор и Ролф са сходни, както са сходни въобще съдбите им, преплели се здраво в търсене на съвършения дизайн. И двамата като деца са чувствителни и впечатлителни. И двамата мечтаят да правят мода – различна, особена, прекрасна и некомресиална. И двамата боледуват от дефициат на информация, защото – по техните признания – единственото телевизионно предаване за мода в Холандия и малко Би Би Си съвсем не са били достатъчни, за да научат и получат всичко за модата и модния дизайн. Срещат се още първия семестър в Академията по изкуствата в Арнхем, където учат. Сближават ги талант, абиция и ...потребността да са заедно. Да, тъкмо желанието да образуват органично цяло е в основата на бъдещите им необикновени пробиви в световната мода. В началото на тяхното приятелство и творческо сътрудничество, а и по-късно те всячески се накарат околните да ги приемат като едно цяло или както веднъж споделя Виктор “Искаме да внушим, че сме един мозък, един човек, един дизайнер”. Любопитни са впечатленията от двамата на Поли Вернон, споделени в “Обзървър”: “Ролф е с обръсната коса, което много помага в разпознаването кой кой е. Всъщност Ролф и Виктор не си приличат чак толкова. Виктор е по-висок, по-тъмен и очевидно – по-красив. Английският му е много по-добър, а усмивката му е по-широка. Ролф е по-деликатен, духовит, физически е по-странен и с големи очи като на сърна. Но в същото време възможността да бъдат объркане е много голямае. С идентичен стайлинг, с избродирано лого на предното джобче на якетата си, с еднотипните очила с тъмни рамки – всичко това ги прави много еднакви и лесни за объркване. Те направи си “просят” да бъдат объркани, което между впрочем е и тяхната цел...” . Но защо и двамата държат толкова много на своя тандем?

ВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИ

И Виктор, и Ролф смятат, че “съвместно” е ключова дума за тяхното творчество. Работата в тандем им позволява да вникнат много по-дълбоко в идеята за концептуалната дреха и нейната реализация. Съвместната им творческа, а впоследствие и бизнес дейност е начин за оцеляване на модния пазар. Двамата съзнават, че техният дует прави живота и работата им по-интересни, дори – по-забавни и весели. Както Ролф веднъж признава в едно интервю: ”Ако бях сам, никога нямаше да се захвана с това!”. Връзката помежду им е изключително здрава. Синхронът помежду им е толкова силен и добър, че дори, когато са разделени и се намират на различни географски точки, двамата се събуждат и започват работа по едно и също време. Не могат един без друг и чрез Ес Ем Ес-и общуват, когато ги делят стотици и хиляди километри. Все пак предпочитат повечето време да са в Амстердам, отколкото в Париж или Ню Йорк. Мнозина са търсили извънпрофесионални причини за тази близост, дори има намеци, че известно време двамата са били гаджета, но попитани в упор, те отричат подобно нещо.

ВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИ

АТОМНА БОМБА В МОДАТА
До пристигането си в Париж Виктор и Ролф са извървели нелек и сложен път. Макар и за няколко години само, те са привлекли вниманието на галерии и музеи, изкуствоведи и модни експерти със своя иновативен дизайн, с желанието си да творят мода, която е извън модата и да създават дрехи, които по правило са “имунизирани” срещу вулгарност, улично предизвикателство и плитка пазарна ориентираност. Още в самото начало те намират формулата на различността, правейки нефункционални облекла и търсейки нови измерения в модния дизайн. Още от първите години на тяхната поява впечатление правят прекалено обемните ръкави, хладната еклектика, постигана чрез множество гердани и допълнения и уклоните им към гигантското, прекомерното, свръхобемното. Веднага след като се дипломират, те се налагат с безпогрешния си усет към пространството, предлагайки не просто ушити дрехи от плат, а истински скулпутир, натоварени семиотично и концептуално с множество значения.

Желанието им да бъдат интересни, екстравагантни, пък и да платят нужния данък на експеримента ги подтиква към създаването на виртуални парфюми ( разпространението на празни шишенца, пародирайки прочути марки като например “Шанел № 5” и постмодерни инсталации, лансирайки малки куклички – манекени, напомняйки за прототипите на модната комуникация през ХVІІІ век, когато тъкмо чрез малката и голямата Пандора са се разпространявали новините за модните тенденции. Някои експерти дори сравняват ранните творчески опити на Виктор и Ролф със стила реди мейд ( готови произведения) на прочутия Марсел Дюшамп, според който в творчеството е по-важна идеята, отколкото самото произведение, самият резултат. Виктор свидетелства за усилията, които полагат двамата по това време:”Инсталацията изразяваше нашите амбиции. Казахме си, че нещата не вървят, както би ни се искало. Затова решихме да направим следното: образно да си представим какви бихме искали да бъдем. Изяснявайки си това – да го създадем, само че в миниатюрен вид. Тъкмо за това организирахме миниатюрно ревю, създадохме малък бутик и така осъществихме точна проекция на нашите амбиции”.

ВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИ

В първите години от проявите им в Париж надеждите на Виктор и Ролф са силно охладени от леденото мълчание на пресата. За да привлекат внимание, те сами разпространяват фотокопия от свое послание върху корицата на нискотиражно списание. Годината е 1996-а и е забележителна с това, че модното дуо обявява стачка – протест срещу медийната и обществена незаинтересованост по адрес на творчеството им. Това обаче е само прелюдия към бомбата, която предстои те да хвърлят – при това атомна. “Атомният проект” на Виктор и Ролф е свързан със смелото, а според някои – и налудничево, решение да представят своя колекция в Париж по време на седмицата на висшата мода. Годината е 1998-а, а на ревюто почти никой журналист от световните медии не обръща голямо внимание с едно “малко” изключение – фоторепортерът на списание “Тайм”, което публикува снимка на рокля във вид на гъба от ядрена експлозия. Тъкмо тази фотография привлича всеобщия интерес и оттук започва легитимността на дизайнерския успех. Апокалиптичният характер на модната визия и “атомните рокли” издават провокативното мислене на творците. Самите те съвсем целенасочено хвърлят това предизвикателство:”Хората обикновено си мислят, че ние много внимателно анализираме пътя, по който ще се развие кариерата ни, но нека да знаят, че става дума преди всичко за интуиция. След като пресата не отговаряше на нашите първоначални послания, допуснахме, че не сме били конкретни и затова с първата ни колекция висша мода решихме да изпратим пределвно ясно послание. Сторихме го и така предизвикахме реакцията”.

ВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИ

Различни са усещанията, предизвикани от колекциите на Виктор и Ролф. Емоционалната гама е богата и пъстра: от учудване и недоверие, през лек скепсис – до пълен възторг от изисканите смокинги, роклите с кринолини, дантелените украси, кукленският маниер, етажираните облекла, множеството волани, набори и всевъзможни ексцентрични детайли, а също фракове, цилиндри и пр. Концептуалността на двамата дизайнери и изворите на тяхното вдъхновение : духа на 40-те години, света на Уолт Дисни, фантастиката и самия свят на модата с всичките му особености, странности и предизвикателства – всичко това образува амалгамата, наречена модно новаторство и свежа иновация в дизайна. Понякога техните колекции са истински пърформанс, в който манекените предлагат носещи конструкции с обърнати навътре прожектори, за да се осветяват новите произведения ( есен-зима 2007/2008), а друг път туниките и дамските комбинезони отстъпват място на официалните рокли в свещенническа кройка, за да покажат как сеплото и изчистеното могат да бъдат атрибути на елегантното и красивото (пролет-лято 2008). Цветовете варират от бонбонено розово, синьо, зелено и жълто, до черно, кафяво и сиво, подсказвайки различните колористични посоки на творческата стратегия. Сред най-ревностните обожателки на този стил са знаменитостите Кейт Бланшет, Гуен Стефани, Тилда Суинтън и др.

ВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИ

“МОДАТА НИ Е ПОДХОДЯЩА ЗА ТОЗИ, КОЙТО Я ОЦЕНИ”
Философията и естетиката на Виктор и Ролф издават поне три неща: индивидуализъм (който в случая е равен на високо самочувствие), стремеж към надграждане и перманентен експеримент. Любопитно е самото им мислене, схващането им за модния дизайн, който трябва да привлича вниманието. За тях по-важно от самия дизайн е възможността му да комуникира, да предава конкретни послания. Двамата държат много на автономността на своите колекции и са убедени, че веднъж завършена модата, респ. колекцията им, е подходяща за тозио, който я оцени. Дизайнерската професия е голямо предизвикателство, защото тя “изисква многообразие от умения, които надхвърлят дизайнерските способности. Правенето на дизайн е много трудно само по себе си, но илюзията, че всеки следващ път ще сме перфектни, ни кара да продължаваме”. Когато ги питат коя е крайната им цел, отговорите им – макар и различни – фокусират страстта и работохолизма им в едно. Това е, че искат да бъдат известни, богати и истински, а не измислени звезди. Това е съкровеното им желание да се превърнат в новата луксозна марка на ХХІ век, да имат повече и повече магазини. Да разпространят в целия свят лицензиите за своите парфюми и козметични марки!

ВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИ

* * *

Общото впечатление от изкуството на Виктор и Ролф е несъмнена обнадежденост по отношение на бъдещето на модния дизайн. Благодарение на дълбочината и концептуалността в техните колекции още по-ясно изпъква ролята на модата като изкуство и визуална култура, стоящи в авангарда на съвременната естетика. Оригинални и провокативни, свръх-прецизни и чувствителни, Виктор Хорстинг и Ролф Сноерен олицетворяват особено ярко новата постмодернистична тенденция в световния дизайн и апелират към повече оригиналност и мисъл, технологична перфектност и артистизъм. Затова и куратори от Лувъра до Метрополитън мюзиъм се надпреварват да организират техни изложби и ретроспективи, защото със своята оригиналност и непрекъсната способност да се самонадграждат, Виктор и Ролф обогатяват днешната култура и далече надхвърлят елементарните комерсиални критерии на пазарно ориентирания човек.

ВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИ

ВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИ

ВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИ

Бележки:
Davis, Boyd. Viktor & Rolf: A Cut Above The Rest. In: FashionWindows.com,Inc. ;Evans, Caroline. Fashion at the edge. New haven and London, 2003; Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005; McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000; VOGUE.COM ; Vernon, Polly 'We are one brain, one person, one designer' , “The Observer”, November 13, 2005 и др.;

ВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИ

ВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИ

ВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИ

Снимки:
1. Виктор и Ролф
Фото: © Anuschka Blomers and Niels Schumm / Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005, p.218.

2. Произведения на Виктор и Ролф, пролет-лято 1996 г.
Фото: © Galerie Patricia Dorfmann, Paris / Evans, Caroline. Fashion at the edge. New haven and London, 2003, p.105.

3. Произведениe на Виктор и Ролф, есен-зима 1996/1997 г.
Фото: © Viktor & Rolf / Evans, Caroline. Fashion at the edge. New haven and London, 2003, p.83.

4. Произведениe на Виктор и Ролф, пролет-лято 1997 г.
Фото: © Claudie Krommelin / Evans, Caroline. Fashion at the edge. New haven and London, 2003, p.82.

5. Рекламен постер на парфюм на Виктор и Ролф, пролет-лято 1997 г.
Фото: © Wendelien Daan / Evans, Caroline. Fashion at the edge. New haven and London, 2003, p.82.

6. и 7. Стайлинг на Виктор и Ролф, 1997
Фото: © Viktor & Rolf / German “Vogue” / Evans, Caroline. Fashion at the edge. New haven and London, 2003, p.44 - 45.

8. Произведениe на Виктор и Ролф, 1998 г.
Фото: © Lee Jenkins / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000, p.317.

9. Произведения на Виктор и Ролф, пролет-лято 1999 г.
Фото: © F.Dumoulin / Java / Evans, Caroline. Fashion at the edge. New haven and London, 2003, p.46.

10. и 11. Произведения на Виктор и Ролф, есен-зима 1999/2000 г.
Фото: © Peter Tahl / Evans, Caroline. Fashion at the edge. New haven and London, 2003, p.182 - 183.

12. Произведение на Виктор и Ролф, есен-зима 2000/2001 г.
Фото: © F.Dumoulin / Java / Evans, Caroline. Fashion at the edge. New haven and London, 2003, p.62.

13. Произведение на Виктор и Ролф, есен-зима 2001/2002 г.
Фото: © Roberto Tecchio / Evans, Caroline. Fashion at the edge. New haven and London, 2003, p.43.

14. Произведение на Виктор и Ролф
Фото: © Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005, p.219.

15. Произведение на Виктор и Ролф (детайл), март 2002 г.
Фото: © Richard Burbridge / Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005, p.222.

16. Произведение на Виктор и Ролф (детайл), март 2002 г.
Фото: © David Lachapelle / Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005, p.221.

17. Произведение на Виктор и Ролф (детайл), септември 2002 г.
Фото: © Christophe Rihet / Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005, p.223.

ВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИ18. и 19. Произведения на Виктор и Ролф, есен-зима 2006/2007 г.
Фото: © Marcio Madeira/VOGUE.COM

20. и 21. Произведения на Виктор и Ролф, пролет-лято 2007 г.
Фото: © Marcio Madeira/VOGUE.COM

22. и 23. Произведения на Виктор и Ролф, есен-зима 2007/2008 г.
Фото: © Marcio Madeira/VOGUE.COM

24. и 25. Произведения на Виктор и Ролф, пролет-лято 2008 г.
Фото: © Marcio Madeira/VOGUE.COM

26. – 32. Произведения на Виктор и Ролф, есен-зима 2008/2009 г.
Фото: © Marcio Madeira/VOGUE.COM

33. – 36. Произведения на Виктор и Ролф, пролет-лято 2009 г.
Фото: © Marcio Madeira/VOGUE.COM

ВИДЕО:
Viktor & Rolf Spring 2009 Fashion Show (Full)
Viktor & Rolf Fall 2008 Fashion Show (Full)
Viktor & Rolf Fall 2008 Fashion Show (Full)




Прочетено: 5834 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 17, Декември 2008

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 16: МАРК ДЖЕЙКЪБС: „ДРЕХАТА ГУБИ БЛЯСЪКА СИ, АКО НЕ Е ОБЛЕЧЕНА ОТ ТОЧНОТО МОМИЧЕ!”
   БРОЙ 15: ДЖАНИ ВЕРСАЧЕ: “ГРАНИЦИТЕ МЕЖДУ СЪБЛАЗНИТЕЛНОСТТА И ВУЛГАРНОСТТА СЕ ПРОМЕНЯТ С ОГРОМНА СКОРОСТ!”
   БРОЙ 14: АНЖЕЛА МИСОНИ: “ИСКАМ РАБОТАТА ДА Е В ХАРМОНИЯ С ЛЮБОВНИЯ ЖИВОТ И ПРИЯТЕЛИТЕ МИ!”
   БРОЙ 13: КАРЛ ЛАГЕРФЕЛД : “ЖЕНАТА Е НАЙ-СЪВЪРШЕНАТА КУКЛА, КОЯТО СЪМ ОБЛИЧАЛ С ВЪЗХИТА И ПРЕКЛОНЕНИЕ”
   БРОЙ 12: АНДРЕ КУРЕЖ ИЛИ ФУТУРИЗМЪТ В МОДАТА

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино сребърни бижута Capino





Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски рокли - Nixita - Print on demand clothing