Проф.Любомир Стойков – главен редактор на “Fashion Lifestyle Magazine”
Измина една сложна, противоречива и в прекия смисъл на думата – кризисна, модна година. Стана ясно, че не може да се живее вечно на кредит и че идва момент, в който „сметката трябва да бъде платена”. Стана ясно, че човек „знае две и двеста” – може да живее по-скромно, по-икономично и по-практично. Стана ясно, че не е задължително да носим само нови дрехи – още повече, че значителна част от фирмите, които ги произвеждаха фалираха, вече не съществуват или просто се трансформираха в други – по-рентабилни, предприятия. Спокойствието на т.нар. „луксозен свят” беше взривено или най-малкото – сериозно нарушено…Пострадаха обаче не само луксозните стоки, а като цяло облеклата и допълненията, тъй като тяхното потребление драстично спадна.
Свиването на модния пазар доведе до рязкото намаляване на шивашкото производство и шивашките услуги. През 2009 година фалираха и обявиха банкрут такива световно известни марки и модни къщи като „Кристиан Лакроа”, „Ескада”, „Джанфранко Фере”, „Йожи Ямамото”, „Никóва” (която отскоро беше представена и в нашата страна) и редица още други. Някои от тях, като „Ескада”, например, впоследствие си намериха купувачи и временно се „закрепиха”, но това не намали глобалното състояние на нестабилност в модния бизнес. Гиганти като „Есте Лаудер”, „Версаче” и „Селин” прибяхнаха до сериозни съкращения на персонала и на бутиците, а мегаконцерн като френският луксозен конгломерат PPR реши да продаде част от марките, които притежава.
Независимо от жестоките удари на икономическата и финансовата криза, през 2009 година моден живот (макар и по-минорен и семпъл) у нас имаше. Състояха се множество ревюта, конкурси за красота (по тях ние открай време сме си рекордьори) и дори световният финал на Best Model of the World 2009 се състоя в София. В България пристигна Улрих Франке – дизайнерт на прочутата марка „Лагерфелд“, специално за ревюто на „Десизо Монни“. Но така или иначе, по-важните български модни събития през изминалата година могат да се изброят на пръсти. Констатацията е, че оцеляха и оцеляват онези дизайнери и модни къщи, които не правят компромис с качеството, не спират инвестициите в маркетинга, пиара и рекламата, но заедно с това действат гъвкаво и разумно, намаляват ненужните разходи и предлагат произведенията си на цени, адекватни на смаления пазар. Дизайнери и модни къщи като Евгения Живкова, Жана Жекова, Албена Александрова, Виргиния Здравкова, Мариела Гемишева, Аля Милушева, София Борисова, Милка Александрова – Бучи, Поля Миланова, „Мирó”, „Холидей Сона”, „Десизо Монни”, „Маркам”, „Капаска”, ”Агресия”, „Парушев”, „Симон”, „Денил”, „Монтели”, „Аристон” и др. продължиха – макар и по-внимателно, да радват публиката със своите ревюта, откриване на бутици и модни центрове, шоурумове и въобще – активни творчески и професионални изяви.
Сред запомнящите се модни събития на приключилата 2009 година е и класацията на нашето електронно списание за най-елегантните българи „БГ модна икона 2009”. Титлата, според преценката на експертно жури и на нашите онлайн читатели, отиде при Цветелина Бориславова Диана Любенова, Юлияна Дончева, Димитър Бербатов и Миро.
За втора поредна година в градините на Замъка „Сант Анжело” в Рим беше организиран Ден на българската мода. Никога по-рано в столицата на Италия не бяха показвани накуп най-новите колекции на толкова много български модни творци и фирми като Албена Александрова – модна къща “Рошавата гарга”, Жана Жекова, Милка Александрова – Бучи, Таня Иванова, Мария Богданова, “Квят” и модна къща “Мирó”.
През 2009 година особено ярко се изяви младата генерация модни творци. Специалността „Мода” в Националната художествена академия чества своята десетгодишнина по възможно най-подходящия начин – с множество публични изяви и участия в конкурси на студентите по моден дизайн. Добри думи могат да се кажат и за студентите по мода от Нов български университет, както и от други университети и колежи в България. Със запомнящи се изяви прославиха страната ни младите дизайнери Биляна и Петър Пелови („Бипоне”), Мария Дойчинова, Инна Асса, Милена Добрева, Искрен Лозанов ( националният победител в световния конкурс Triumph Inspiration Award ); успешно се представиха Деница Димитрова и Николай Божилов (новите стипендианти на консултантска къща „От игла до конец”) и др.
Важни годишнини от началото на своето творчество отбелязаха през 2009 година Жана Жекова (двадесет и пет годишнина), Кирил Чалъков (петнадесет годишнина), Митко Дамов (петнадесет годишнина) и др. Тези знакови събития показват, че имаме сериозна нова и най-нова модна история, която може само да се гордее със своите именити представители.
Но какво конкретно можете да прочете в първия брой на 2010 година на нашето електронно списание „Fashion Lifestyle Magazine” , което вече е на вашите екрани? С какво е по-различно от предишните ни издания? В новия брой можете да разберете какво се крие зад думите на прочутия Оскар де ла Рента „Елегантността е отражение на индивидуалността” и да вникнете в изкуството на Жана Жекова да придава романтичен сексапил на съвременната жена. Възможно ли е поп-звездата Мадона да мие чинии и да готви като най-обикновена домакиня? Кои са скандалните последици от провала на Линдзи Лоън като артистичен съветник в модна къща „Емануел Унгаро”? Фотографските умения на Патрик Макмълан, завръщането на официалните прически на работното място, една от най-новите субкултурни тенденции – флогър манията, както и най-новите хитове сред екстравагантните и провокативни шапки – всичко това е само малка част от темите и публикациите, с които ви срещаме в горещия брой на нашето списание.
Апетитното януарско меню на „Fashion Lifestyle Magazine” предлага обилна информация за пола и семейството, интригуващи фешън истории, както и любопитни факти от сферата на медиите и културата, свободното време и имиджовия успех. Приятно четене, скъпи читатели! Да ви е честита, щастлива, благодатна и елегантна Новата 2010 година!